Zespoły

KAPELA ZE WSI WARSZAWA

YERBA MATER

Dzieciuki to buntownicy z Grodna, śpiewający wyłącznie po białorusku. Dlatego w swoim kraju są na czarnej liście muzyków i władze nie pozwalają im grać – Folkowisko to jednak wyspa wolności!  W swojej  muzyce łączą folk z punkiem i nawiązują do tematów polsko-białoruskich, między innymi postaci Tadeusza Kościuszki i Konstantego Kalinowskiego.

Porto Meskla – to energetyczne połączenie muzyki wschodu i południa: tradycji polskiej, włoskiej i żydowskiej. To ludzie z różnych stron Europy, których połączyła muzyka, a zderzenie ich doświadczeń i różnych stylów dało wspaniały, pełen mocy efekt. Lepiej przygotujcie się do szalonego tańca podczas Folkowiska! Zespół tworzy Arkadiusz Szałata, Andrea Tosi, Anna Sitko i David Zouker.  (fotki od – Kuba Małota)

Katarina Malikova to kompozytorka, producentka i piosenkarka, jedna z najciekawszych artystek na słowackiej scenie muzycznej. Jej debiutancki album „Pustvopol” (Slnko Records 2016) został doceniony przez krytyków, otrzymał nominacje oraz nagrody na Słowacji oraz za granicą i jest uważany za jeden z najbardziej błyskotliwych słowackich debiutów ostatniej dekady. Jej muzyka opiera się na wyrazistym wokalu ,jednocześnie subtelnym i pełnym pasji. Jej muzyka czerpie jak z słowackiej tradycji ludowej, tak i z muzyki popowej lat 70-tych,80-tych,takie połączenie różnych nurtów i stylów muzycznych tworzy niezwykła słodko-gorzką całość, a występy Katariny Malikovej są interesujące nie tylko pod względem muzycznym, lecz także wizualnym.

Regionalny Zespół Pieśni i Tańca Markowianie wniosą na Folkowisko kolor i piękno podkarpackiej muzyki ludowej. Ich życiowa misją jest zbieranie i podtrzymywanie tradycji, trenują zagorzale nie tylko tańce, ale też pieśni, piosenki i przyśpiewki ludowe zasłyszane i zaczerpnięte ze środowiska lokalnego. Zachowują gwarę w prezentowanym folklorze, oraz zachowują i przekazują zaginione obecnie tradycyjne obrzędy. Jako dzieci i młodzi ludzie uczestniczyli w tradycyjnych weselach i zabawach, słuchali opowiadań dziadków i ojców, a obecnie są jednym z niewielu zespołów na terenie podkarpacia, których wizerunkiem jest autentyczność. Ponadto przygotowuje zgodnie z tradycją tzw. ślabanty (bramy) i koncertuje na weselach u wszystkich członków zespołu, oraz na zaproszenia. Członkowie zespołu chętnie ze sobą przebywają nie tylko na występach, ale także na imprezach takich jak Folkowisko. Dlatego przyjedzie ich do Gorajca prawie 30 osób! Na Folkowisku poprowadzą warsztaty, a w niedzielę wystąpią na specjalnym popołudniowym koncercie.

Kapela Zdzisława Kwapińskiego Wszyscy członkowie zespołu są samoukami. Uczyli się grać z pokolenia na pokolenie. Koncertują zawsze w regionalnych strojach, promując tradycje okolic radomskiego i kieleckiego. Poznaliśmy się przypadkiem, na jednej z potańcówek na czwartym piętrze warszawskiego bloku. Od tej pory pan Zdzisław już kilkakrotnie gościł w Gorajcu. Graja wszystko co powinno być na porządnej zabawie, od oberków, mazurków i powiślaków, po piosenki biesiadne. Utwory „pozyskują” przede wszystkim od innych muzyków grających tradycyjne melodie, chętnie odwołując się do wybitnych mistrzów z radomszczyzny. Obok przyśpiewek „niesfornych i zawadiackich”, jak mawia Zdzisław Kwapiński, zespół prezentuje także sentymentalne ballady, piosenki dożynkowe i marsze – nazywane „wędrowcami”. Kapela oprócz warsztatów i niedzielnej potańcówki wystąpi w sobotnią noc na głównym koncercie z kapelą Ze Wsi Warszawa

Kapela Dęta ze Zdziłowic – dęciaki robią mega robotę na potańcówkach, a że chłopaki ze Zdzilowic grać potrafią to już dobrze wiemy, bo grali u nas już kiedyś na Folkowisku. Na niedzielnej potańcówce usłyszymy tradycyjne melodie takie jak podróżniaki, oberki, polki, czy marsze. Muzykanci zagrają również fokstroty, czacze, ślofoksy i walczyki. Tak więc muzyka dla każdego do tańca i różańca!

Niezapominajki – nie było by Folkowiska bez lokalnych akcentów, dlatego w niedzielne popołudnie na warsztatach wspólnie pośpiewamy z paniami z lokalnej grupy śpiewaczej Niezapominajki. Pięć pań z okolicznych wsi wystąpi dla nas również z koncertem w stodole.

Kirszenbaum to nowe odkrycie polskiej sceny muzycznej. Zespół eklektyczny – w ich muzyce słychać folk, blues, jazz i rock, a przede wszystkim improwizacje i szaleństwo. Są z Krakowa, inspirują się dobrą literaturą i niemym kinem (co widać na ich klipach). Występowali przed takimi artystami jak Bobby the Unicorn, Ania Dąbrowska czy Fisz Emade Tworzywo. Zespół tworzą Kacper Szpyrka (filozof i skrzypek) oraz Kuba Wiśniewski (anglista i songwriter).

Kuba Blokesz – muzyczna lekkość, znakomity głos i poezja. Choć ze Śląska, to zwi

Nirmal Shakti  – członkowie Stowarzyszenia Kulturalnego Sahaja Yoga. Indie dla nich to pasja oraz niezmierzony teren eksploracji artystycznej. Od kilkunastu lat propagują tę prastarą kulturę poprzez muzykę, taniec, rozmaite formy plastyczne i medytację. Na przestrzeni tego czasu uczestniczyli w wielu wydarzeniach związanych z ważnymi świętami indyjskimi (Holi, Diwali, Dzień Niepodległości Indii, Dzień Przyjaźni Polsko-Indyjskiej itp.), czy też lokalnych inicjatywach mających na celu przybliżenie egzotycznych dla europejskiego umysłu kultur („Festiwal Kultur Azjatyckich FantAzja”, „Majówka Tradycyjnie, Na Ludowo, Wielokulturowo”, „Odcienie Indii”, „Noc Muzeów”,  „Festiwal Sztuki Opowiadania TĘŻNIA MARZEŃ – Noc opowieści” itd.).

W 2004 r. stworzyli grupę artystyczną Nirmal Shakti, która ma za sobą uczestnictwo w wielu wydarzeniach związanych z kulturą indyjską w Polsce i na świecie (Niemcy, Włochy, Litwa, Austria, Indie itd.). Prezentujemy folkowe utwory indyjskie bhajany w językach hindi, sanskrycie i marathi oraz sufi quawwali w języku urdu. W skład zespołu m.in. wchodzą:

  • Piotr Malec – tabla, dholak, mridangam
  • Piotr Płużek – harmonium, wokal, taniec ludowy bhangra
  • Marina Płużek – harmonium, wokal
  • Piotr Musiał – wokal, taniec ludowy bhangra
  • Marta Musiał – wokal, taniec bharatanatyam i semi-klasyczny
  • Kinga Malec – wokal, taniec kathak i semi-klasyczny

Yegor Zabelov to jeden z najbardziej oryginalnych akordeonistów we współczesnej muzyce białoruskiej, kompozytor, autor muzyki do wielu spektakli i filmów. Założyciel zespołów Gurzuf i Yegor Zabelov Trio.

Na Folkowisku zaprezentuje na żywo muzykę fo chińskiego filmu Bogini. To niekwestionowany klasyk chińskiej niemej kinematografii. W główną rolę wcieliła się Lingyu Ruan – ówczesna gwiazda kinematografii. Film opowiada historię szanghajskiej kobiety, która na wykształcenie syna zarabia jako prostytutka. To nostalgiczne dzieło, które niczym wehikuł przenosi widza do Chin pierwszej połowy XX wieku.

Otrzymał honorową nagrodę w dziedzinie sztuki współczesnej (Sankt Petersburg, 2010), zagrał szereg koncertów w całej Europie. Jego muzykę można scharakteryzować jako eksperymentalne połączenie akordeonowego rocka, awangardowego jazzu ze szczyptą punka i neoklasyki.

Kuba Blokesz – muzyczna lekkość, znakomity głos i poezja. Choć ze Śląska, to związany z Gorajcem niemal od początków Folkowiska. Wraca do Gorajca po kilkuletniej nieobecności, by znów wpisać w letni klimat Roztocza nutkę nostalgii. Laureat wielu konkursów piosenki jak Pamiętajmy o Osieckiej, Spotkania Zamkowe, Festiwal Twórczości „Korowód”. Autor albumu „Lwów. Szkice Miejskie” z wierszami ukraińskich poetów przetłumaczonymi przez Macieja Piotrowskiego (źródła tego albumu, oczywiście na Folkowisku), przygotowuje płytę z piosenkami autorów czeskich pt. „Morawska Brama”.

Üçtelli Quartet – Trzystrunowy saz, instrument dawnej Anatolii, jest zarazem jednym

Üçtelli Quartet – Trzystrunowy saz, instrument dawnej Anatolii, jest zarazem jednym z najważniejszych świadków dziejów historii. Przed wiekami, saz towarzyszył kulturze koczowników, ich troskom i radościom oraz wojnom. Jego dźwięk rozlegał się w górach i na stepach, do których zawędrował. Czasem pomagał pasterzowi wypasającemu owce w ich prowadzeniu, czasem był głosem młodzieńca ze wsi, który wysyłał sekretną wiadomość do ukochanej, niekiedy naśladował tętent galopujących koni, zdarzało się że wtórował dźwiękowi dzwonków stada owiec. Trzystrunowy saz, który wraz z przyrodą tworzył nierozerwalną całość, był również wykorzystywany do rytuałów religijnych.

W 2015 roku autorzy projektu muzycznego zakładając pierwszą i jedyną w Turcji Muzyczną Wieś, zorganizowali w miastach takich jak Stambuł, Ankara, Eskişehir, czy Mersin prezentacje połączone z koncertem i warsztatami gdzie słuchacze mogli spotkać mistrzów i ich uczniów, a miłośnicy muzyki nauczyć się techniki gry na instrumencie i stać się świadkiem przekazywania tradycji pomiędzy mistrzem a uczniem następnym pokoleniom. Każdy z uczestników muzycznego projektu Üçtelli Quartet urodził się na wsi, żył otoczony górami, zajmował się pasterstwem i zebrał całe muzyczne doświadczenie obcując z przyrodą. W obliczu zagrożenia zaniknięcia tradycji trzystrunowego sazu w Anatolii i na całym świecie, pozostali nieliczni muzycy tego instrumentu chcąc dać nowe życie tradycji, starają się rozpowszechnić wiedzę na jego temat i rozbudzić ciekawość nowych pokoleń.

Koncert współorganizowany z Instytut Yunus Emre Centrum Kultury Tureckiej w Warszawie.